Kasulik teada: enne hindamist

Mida pidada silmas enne sõiduki hindamist, mille peale mõelda ning missugused materjalid ette valmistada?

Mis on hindamise eesmärk?

  • Kindlustus – vajalik ametlik akt, et kindlustus kataks auto tegeliku turuväärtuse
  • Müük või ost – aitab vältida üle- või alahindamist
  • Taastamisprojekti planeerimine – hindamine võib sisaldada ka hinnangut taastamiskulude kohta
  • Kollektsiooni dokumenteerimine, pärand – väärtusliku auto omanikuna tasub omada ametlikku dokumentatsiooni
  • Korduvhindamine – kui viimaste aastate jooksul on sõiduki väärtus palju tõusnud, siis oleks soovitav teha kordushindamine (tavaliselt 2–3 aastat)

Vali hindamise tüüp

  • Lühihindamine (Kurzbewertung) – piisav kindlustuse jaoks, kuid ei sisalda süvaanalüüsi.
  • Täishindamine (Fahrzeugbewertung) – annab täpse seisundi, originaalsuse ja väärtuse hinnangu; vajalik kõrgema väärtusega autode puhul
  • Taastamisväärtuse hindamine (Wiederherstellungswert) – kui auto vajab või on läbinud põhjaliku restaureerimise.

Valmistu hindamiseks

  • Dokumentatsioon: originaalne hooldusraamat, tehase sertifikaadid, varasemad hindamisaktid, restaureerimistööde arved jne
  • Identiteet: kontrolli kas tehasetähise, mootorinumbri ja kereandmed on vastavuses tehase andmetega
  • Pildid ja seisukord: auto peab olema puhas, et hindaja näeks detaile selgelt
  • Ajaloofail: omanike ahel, eriline päritolu (nt kuulus eelnev omanik, haruldane tarnija) võib väärtust tõsta

Turuväärtuse dünaamika

  • Väärtust mõjutavad mudeli haruldus, ajastutruudus, mootorivariant ja tootmisarvud
  • Ka turutrendid on olulised – mõni mudel võib olla tõusutrendis, samas kui teised võivad mõneks ajaks väärtust kaotada

Tuleb silmas pidada, et mõningatele sõidukitele on turuhinna määramine raskendatud:

  • Classic Data hinnatabelid põhinevad Euroopa müügistatistikal ja siin mittelevinud margid ja mudelid ei pruugi tabelis kajastuda
  • Väga haruldased või unikaalsed autod – kui toodeti ainult üksikud eksemplarid (prototüübid, erikerega mudelid, coachbuilt autod). Võrdlusmüüke praktiliselt ei eksisteeri, mistõttu hind tugineb pigem ekspertide arvamustele ja kollektsionääride huvidele
  • Tugevalt modifitseeritud või tuunitud autod – originaalsusest on vähe alles, hindama peab pigem töö kvaliteeti ja maitset, mitte tehaseväärtust. See võib tekitada suure väärtuse kõikumise: ühele ostjale eriline, teisele väärtusetu
  • Poolikud või ebatüüpilised taastamisprojektid – auto pole veel valmis, hinnata tuleb pigem potentsiaali. Palju sõltub, kui realistlikult saab taastamist lõpetada ja millised kulud veel ees ootavad
  • Ebapiisava dokumentatsiooniga autod – kui puudub selge päritolu (provenance), VIN’i või mootori/kere vastavus. Võib olla teadmata, kas auto on “matching numbers” või hiljem kokku pandud. Ilma dokumentideta on turu usaldus oluliselt väiksem
  • Haruldased variandid ja erivarustusega mudelid – näiteks limiteeritud eriseeria, erilise mootoriga või käsitööna valmistatud kere. Turuhinda võib mõjutada ainult üksainus müügijuhtum maailmas, mis moonutab objektiivsust
  • Kõikuva või kitsa nõudlusega turusegmendid – mõne ajastu autod võivad olla ühel aastal väga ihaldusväärsed, aga juba järgmisel aastal võib turg jahtuda. Väärtus sõltub rohkem trendist kui objektiivsest seisust
  • Ajaloolise tähtsusega autod – kui auto on kuulunud kuulsale isikule, osalenud oluliselt võistlusel või on seotud ajaloolise sündmusega. Selliste eksemplaride turuhind on sageli emotsionaalne ja võib oksjonil ületada kõik eelnevad loogilised hinnangud

Enne hindamist:

  • Uuri hindajalt esialgse info põhjal, kas loodetav turuväärtus võib vastata ootustele
  • Lepi kokku, kas hindamine toimub kohapeal või pead sõiduki viima nende juurde
  • Lepi kokku hindamise aeg ja maksumus
  • Kui auto ei ole sõidukorras, kasuta treilerit või muud transporti
  • Küsi ette, kas hindaja vajab lisadokumente või kasutatud varuosade loetelu
  • Kui autol on olnud ajaloolisi esinemisi või auhindu, võta need pildid kaasa
  • Märgi üles kõik mitteoriginaalsed muudatused (nt uuendatud värvikiht, tuuning, hilisemad varuosad), erilised tehasevalikud või lisavarustus (nt haruldased veljed, spetsiifiline interjöör)
  • Kontrolli tulede, signaali ja põhifunktsioonide töökorda
  • Taga sõidukile piisav kütusevaru ja laetud aku proovisõiduks